Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Starters

10 tips voor een sterke start!

In 2017 zijn 105.789 mannen en vrouwen gestart met een eigen zaak. Het aantal starters neemt elk jaar toe: in tien jaar tijd zagen we een groei van maar liefst 28 procent. Spijtig genoeg verdwijnt 30 procent van die nieuwe ondernemingen al weer binnen de vijf jaar na de opstart.
Hoe dat komt? Vaak zijn starters niet voldoende voorbereid op het ondernemerschap en de financiële en administratieve rompslomp die erbij komt kijken. Maar ook andere factoren kunnen een succesverhaal in de kiem smoren. Wij geven hierbij 10 tips die de basis vormen van succes en die elke starter in het achterhoofd zou moeten houden, niet enkel bij de start maar ook daarna.

1.  Zorg dat je van alle markten thuis bent of laat je goed omringen.

Een ondernemer moet bij wijze van spreken een manusje-van-alles zijn. Jammer genoeg betekent ondernemen niet dat je je enkel met je specialiteit kan bezighouden want daarnaast moet elke ondernemer continu bezig zijn met marketing, administratie, financiën, enz.

Vaak zijn deze extra taken tijdrovend en frustrerend maar een succesvolle ondernemer ziet het belang ervan in en spendeert er voldoende tijd aan zodat alles op rolletjes blijft lopen. Dit zal van de ondernemer stressbestendigheid, een open geest en flexibiliteit vragen, maar oefening baart kunst.

Heb je echt geen kaas gegeten van cijfers of van het opmaken van briefwisseling, laat je dan op tijd bijstaan door een professional die de moeilijkste taken van je overneemt zodat jij terug je tijd kan spenderen aan wat je het liefste doet.
Je moet je niet steeds door een boekhouder of accountant laten bijstaan, maar vaak is dit aan te raden. Zij kennen de ‘tips and tricks’ van de fiscale wetgeving op hun duimpje en zullen je met raad en daad bijstaan.

2.     Onderzoek de haalbaarheid van je idee.

Iedereen is op zoek naar het gat in de markt, maar is het absoluut nodig om supervernieuwend, mega creatief of hoogtechnologisch te zijn?
Nee, een goed idee kan heel eenvoudig zijn maar is sterk omdat het onmiddellijk inspeelt op een bestaande behoefte. Het is dus verstandig om, wanneer je een idee hebt, hoe lumineus ook, de toepassing ervan te onderzoeken in een haalbaarheidsstudie. Wie zijn je potentiële klanten en met hoeveel zijn ze? Waar en op welk moment zal je idee het beste aanslaan? En vooral, kan je het idee uitwerken aan een kostprijs die ook aansluit op het beschikbare budget van de klant? Het helpt je al een heel eind op weg om zelf ogen en oren open te houden maar ook voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie zijn er professionals die je met raad en daad kunnen bijstaan.

Tezelfdertijd ga je best ook even na of niemand anders hetzelfde formidabele idee als jij heeft gehad en daarmee al naar buiten is gekomen. Voor deze controle of om je eigen idee veilig te stellen, kan je terecht op www.beschermmijnidee.be.

3. Zoek een klankbord.

Aansluitend op de haalbaarheidsstudie kan ook de input van familie en vrienden zeer kostbaar zijn. Vertel hen over jouw plannen en vraag hen naar hun eerlijke mening, niet enkel over je idee en maar ook over jouw geschiktheid om de plannen uit te voeren.

De mensen in je onmiddellijk omgeving kennen je goed en hebben het beste met je voor en net dat maakt hen zo waardevol. Luister naar hun bekommernissen over de compatibiliteit van het idee met je talenten en kennis, denk samen na over impact op je privéleven en je vrije tijd, informeer naar hun ervaringen als ondernemer, enz.

De goedbedoelde adviezen zullen soms een gevoelige snaar raken, maar dit zorgt ervoor dat je met de beide voeten op de grond blijft en goed het verschil tussen droom en werkelijkheid kan inschatten. Gebruik de realiteitszin van familie en vrienden om een goeie basis te leggen voor je toekomst.

4. Werk aan de juiste financiële onderbouw.

Een idee vormt de start van alles maar moet zijn plaats vinden in een volledig business model waarvan niet enkel de haalbaarheidsstudie een belangrijk deel uitmaakt, maar ook het financieel plan.

Elke opstart kost geld en aan jou om te bepalen hoeveel precies en waar het geld vandaan moet komen. Maak een eerlijk en realistisch financieel plan op voor de eerste drie jaar, desnoods samen met een boekhouder of accountant, en voorzie de nodige marges zodat je idee voldoende tijd krijgt om zich te ontwikkelen en te groeien. Niets zo jammer als een goed idee dat veel te vroeg in de vuilnisbak eindigt omdat het financieel plan onvoldoende stevig was of niet realistisch genoeg om een krediet bij de bank te kunnen krijgen. Starters  die de nodige tijd nemen om alles te onderzoeken, kunnen rekenen op heel wat financiële steunmaatregelen en er zijn ook een aantal alternatieve manieren van financiering zoals crowdfunding en de win-winlening.

Hou ook steeds in het achterhoofd dat de opstart niet enkel je idee moet laten overleven, maar dat jij er ook van moet kunnen leven. Voldoende financiële reserves geven jou de ademruimte om hard te werken én te genieten van de resultaten.

5. Informeer je over de administratieve verplichtingen.

Alle pogingen tot een administratieve vereenvoudiging ten spijt, brengt ondernemen in ons land nog altijd een hele papierwinkel met zich mee. Het ondernemingsloket is je startpunt waar al heel veel informatie kan gevonden worden, maar een starter moet ook ‘the bigger picture’ voor ogen houden.

Neem contact op met je stad of gemeente om navraag te doen naar eventuele vergunningen en procedures, praat met bestaande ondernemers in jouw sector en vraag hen naar hun ervaringen en tips, neem contact op met een beroepsorganisatie voor begeleiding, enz. Veel van de bekomen informatie zal op termijn heel waardevol blijken en zal je helpen om valkuilen of financiële katers te vermijden.

6. Hou je papierberg onder controle.

Een ondernemer wordt dagelijks bestookt met facturen, brieven, e-mails, sms’en en Whatsapp-berichten. Laat je vooral niet bedelven onder al deze communicatie.

Ga ervan uit dat elke brief of elk bericht belangrijk is en neem de tijd om alles zorgvuldig te lezen. Ben je het ergens niet mee eens, reageer dan schriftelijk of geef alles door aan de boekhouder of raadsman die voor jou kan reageren.

In het begin kan het een moeilijke oefening zijn om alles onder controle te krijgen, maar zoek een systeem dat voor jou werkt en dat jou toelaat om alle paperassen op tijd en correct te verwerken.

7. Leer je klanten én je concurrenten kennen.

In de haalbaarheidsstudie zal je al uitgemaakt hebben wie je doelpubliek is, maar neem regelmatig de tijd voor communicatie met je klanten. Misschien kunnen ze jouw idee en onderneming versterken met hun opmerkingen of suggesties en opbouwende kritiek is vaak van onschatbare waarde.

Aan de andere kant zijn er jouw concurrenten, die net zo waardevol kunnen zijn. Een slimme concurrent laat je natuurlijk niet zomaar profiteren van zijn of haar kennis, maar kan wel een collega en bondgenoot zijn in moeilijke tijden. Maak tijd voor netwerking-events bij jou in de buurt of sluit je aan bij een beroepsorganisatie en profiteer mee van de opgedane kennis en ervaring van jouw collega’s en concurrenten.

8. Pluk de vruchten van een goeie eerste indruk.

Iedere starter wil goed voor de dag komen en een sterke eerste indruk nalaten, maar denk er daarbij aan dat jouw persoonlijkheid en concept daarbij de mensen moet overtuigen en niet het kantoor waar je de klanten ontvangt of de auto waarmee je rondrijdt. Ja, je moet professioneel overkomen, maar een luxueus kantoor zal meestal minder indruk maken dan een oprecht gesprek waarin je voor de klanten een duidelijk beeld schetst van wat jij voor hen kan betekenen.

Elke ontmoeting kan tot een nieuwe klant leiden dus zet je ondernemerskwaliteiten en professionalisme op ieder moment van de dag in de verf.

9. Leer elke dag bij.

Stilstaan is achteruitgaan, zeker voor de ondernemer. Je klanten verwachten dat je op elk moment op de hoogte bent van nieuwe producten, werkwijzen en evoluties en aan die verwachting moet je voldoen om succesvol te zijn en te blijven.

Schrijf je in op nieuwsbrieven die over jouw activiteiten gaan, abonneer je op een magazine van jouw beroepsorganisatie en volg de nodige opleidingen zodat je aan je klanten steeds kan laten zien dat vernieuwingen je niet afschrikken en dat je jouw service wil blijven verbeteren.

Ook de overheid reikt je hierbij een helpende hand. Regelmatig worden op de websites  van de overheid gratis informatiesessies aangeboden aan ondernemers. Neem daar af en toe een kijkje en profiteer van het aanbod.

10. Geniet van het leven.

Een eigen zaak opstarten en draaiende houden, kost tonnen energie en zal in het begin vaak al je tijd in beslag nemen. Maar hou het evenwicht tussen jouw werk en privéleven goed in de gaten. Tijd maken voor familie en vrienden geeft je niet alleen de broodnodige ontspanning, maar deze mensen steunen je door dik en dun. Ze kunnen je een schouderklopje geven wanneer het even tegenzit, maar evengoed kan je met hen een succes vieren.

Het is belangrijk dat je zelf gemotiveerd blijft en die motivatie komt heel dikwijls voort uit kleine successen, zeker in het begin. Vier elk succes en elke kleine meevaller samen met je naaste omgeving. Zij voelen zich op die manier extra betrokken en geven je graag nog meer steun om door te zetten wanneer het even wat moeilijker gaat.