Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

Wintersolden beloven iets kalmer te starten, maar voorraad blijft hoog

Wintersolden beloven iets kalmer te starten, maar voorraad blijft hoog

De wintersolden staan voor de deur en die beloven iets kalmer te starten in vergelijking met vorig jaar, ondanks grote voorraden. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

De wintersolden starten op vrijdag 3 januari. Hoewel 64% van de handelaars nog steeds 40% of meer voorraad op de plank heeft – een lichte stijging van vier procent ten opzichte van vorig jaar – verwachten ze een iets kalmere start van de soldenperiode. Meer dan vier op de vijf winkeliers (85%) begonnen vorig jaar met een korting van minstens 30%, maar dit jaar is dat slechts 36%. “NSZ verwacht dus dat de prijzen iets stabieler zullen blijven bij de start, de kledingsector zal misschien een uitzondering vormen zo blijkt uit de feedback die we van kledingwinkels ontvangen.”

Opmerkelijk is dat 82% van de ondervraagde handelaars aangeeft over voldoende personeel te beschikken tijdens de soldenperiode. “Dit is een positief signaal voor de consument, die zo beter geholpen kan worden. Klanten zitten weer in de startblokken om op promoties te jagen en te gaan snuisteren in de rekken. De solden zijn precies het moment waarop consumenten op zoek kunnen gaan naar koopjes. Het blijft natuurlijk ook altijd afwachten wat de weersomstandigheden zullen zijn.”

Kerstuitgaven en vooruitzichten
“De gemiddelde uitgave van consumenten aan kerstcadeaus lag tussen de 41 en 50 euro, wat aangeeft dat er wel degelijk een bepaalde bestedingsbereidheid is. Toch blijft de economische onzekerheid een factor waar rekening mee moet worden gehouden. NSZ roept consumenten op om de lokale handelaars te blijven steunen. Door bewust te kiezen voor de winkelstraat kunnen we samen de Belgische retailsector een hart onder de riem steken.”

“Consumenten gaan helaas minder naar de winkel, dus dat heeft onvermijdelijk gevolgen. Natuurlijk mogen we de invloed van online winkelen, dat nog steeds toeneemt, niet onderschatten. We blijven de nationale en Europese beleidsmakers vragen om op te treden tegen Chinese webshops zoals Temu en Shein die de regels niet respecteren. We blijven hameren op een gelijk speelveld voor alle handelaars en wijzen ze op de oneerlijke en schadelijke concurrentie door Chinese webshops. Die websites overspoelen de Europese markt met goedkope producten. Tegelijk krijgen we van onze leden gelukkig te horen dat er steeds meer via hun webshop wordt besteld en dat die aankopen worden afgehaald in hun winkel. Omnichannel zit dus in de lift.”

deel dit