![Wintersolden 2025: gemengde resultaten](/src/Frontend/Files/press/images/source/wintersolden-2025-gemengde-resultaten-nl.jpg)
De wintersolden van 2025 zijn na vandaag achter de rug. Een analyse van de verkoopcijfers over heel België levert een gemengd beeld op. Hoewel er een algemene stijging van het aantal bezoekers in de winkels van grote steden wordt vastgesteld, wat het belang van de solden nog steeds aantoont, zijn de verkoopcijfers niet overal even positief.
In de grote steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Charleroi trokken de solden iets meer shoppers dan vorig jaar. Shoptoerisme blijft in de lift zitten in grote steden. De uitgebreide keuze aan producten en de mogelijkheid om online prijzen te vergelijken hebben hiertoe ook bijgedragen. Toch resulteerde deze toename in bezoekersaantallen niet altijd in een evenredige stijging van de verkoop. De gemiddelde verkoop bleef vrij stabiel, met een lichte groei van 1%. In kleinere gemeenten en dorpen is een ander beeld te zien. Hier is de verkoop met gemiddeld 2% gedaald ten opzichte van vorig jaar.
Uit de feedback van onze leden blijkt dat de eindsprint van de laatste dagen geen succes was door het slechte weer. Initieel was er uitzicht op een status quo, maar dat is uitgedraaid op een lichte daling in kleinere gemeenten door het constante regenweer van de laatste dagen. Wel opvallend: vooral in het begin van de wintersolden zijn heel veel winterjassen en regenjassen over de toonbank gegaan.
“We kunnen besluiten dat het regenachtige weer in de laatste dagen van de wintersoldenperiode mogelijk een negatieve invloed heeft gehad op de verkoopcijfers, vooral in de kleinere gemeenten. Daarnaast blijft de online concurrentie een belangrijke factor. Consumenten vergelijken prijzen en producten steeds vaker online, wat de druk op de traditionele retail verhoogt”, aldus NSZ. “De wintersolden van 2025 tonen aan dat het winkelgedrag van de Belgen in volle evolutie is. De combinatie van online winkelen, prijsvergelijking en de wens naar unieke persoonlijke winkelervaringen zorgt voor een complex landschap voor retailers. Bedrijven moeten zich meer en meer aanpassen aan deze nieuwe realiteit en investeren in een persoonlijke winkelervaring en een omnichannelstrategie.”
Deze resultaten zijn gebaseerd op een analyse van verschillende sectoren die aan de solden deelnemen, niet alleen de modebranche. Zowel kledingwinkels, elektronicazaken, multimediazaken als andere retailers hebben de impact van het veranderende consumentengedrag ervaren.