Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

BeCyberSafe zet volgende stap in cyberweerbaarheid voor kmo’s met gratis veiligheidsscan

BeCyberSafe zet volgende stap in cyberweerbaarheid voor kmo’s met gratis veiligheidsscan

Kmo’s kunnen niet meer zonder aangepaste cybersecurity in deze digitale, interactieve wereld. BeCyberSafe helpt kmo’s om zich maximaal te wapenen tegen digitale indringers en zet nu een volgende stap in die cyberweerbaarheid. “Dit door het inzetten van een gratis scan, webinars en advies op maat. Met de gratis veiligheidsscan helpen we kmo’s om hun kwetsbaarheden te identificeren, waarna ze gericht de veiligheid van hun online activiteit kunnen versterken”, duidt Greet Dekocker, managing director van Becom.

E-commerce en veiligheid gaan meer dan ooit hand in hand. Belgische consumenten hebben het afgelopen jaar voor maar liefst 16,3 miljard euro online aankopen gedaan, ruim 11% meer dan in 2022, zo blijkt uit cijfers van de Market Monitor Becom 2023. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn twee begrippen die altijd terugkomen rond e-commerce, want maar liefst 97% van de online shoppers in België vinden betrouwbaarheid belangrijk. Liefst 98% geeft security aan als een belangrijk tot het belangrijkste element voor een goede webshop.

“Veiligheid op het web blijft een absolute topprioriteit (zo blijkt uit de Belgian Online Shopping Survey) bij de consument”, aldus Greet Dekocker, managing director van Becom. “Die consument geeft aan dat vooral vertrouwelijke behandeling en bescherming van hun (persoonlijke) gegevens erg belangrijk is, want maar liefst 60% is bezorgd om de veiligheid en beveiliging van hun persoonlijke gegevens, blijkt uit de Belgian Online Shopping Survey Becom 2024.”

Klik hier voor de website BeCyberSafe

“We moeten verder tegemoetkomen aan de roep om cyberveiligheid en dat doen we met BeCyberSafe. We merken dat we een eerste belangrijke stap gezet hebben met webinars, een podcastreeks en naslagwerk, maar daar stopt het allesbehalve”, aldus Cedric Tack, woordvoerder van NSZ. “Voor honderden kmo’s zijn dit nu de eerste handvaten die ze hebben verworven rond cybersecurity, maar tegelijk kwam ook het besef bij hen dat dit blijft evolueren in deze digitale tijden waar e-commerce blijft boomen. Daarom zetten we de volgende stappen om kmo’s, op maat en dus heel specifiek, nog weerbaarder te maken.”

“We helpen kmo’s om hun eigen kwetsbaarheden te identificeren door middel van de gratis Quick Scan Report Service van Safeonweb@work, een initiatief van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB)”, maakt Greet Dekocker bekend. “Concreet hebben we de gratis veiligheidsscan van Safeonweb@work geïmplementeerd op het BeCyberSafe platform en organiseren we 2 webinars om het scanrapport toe te lichten: op 25 november in het Frans en op 3 december in het Nederlands.”

Daarnaast organiseert BeCyberSafe in 2025 nog 10 specifieke webinars (inclusief vragenronde) van één uur, vijf in het Nederlands en vijf in het Frans: over phishing, hacking, scanningssystemen en belangrijke hulpmiddelen die een kmo cyberweerbaarder maken. Tot slot kunnen kmo’s gratis advies op maat inwinnen: in een 1-op-1 sessie met een onafhankelijk expert in cyberbeveiliging en detectie ga je heel specifiek in op jouw activiteit en beveiligingsproblematiek.

“Dit alles past in onze missie om tegemoet te komen aan meer cyberveiligheid bij kmo’s. Zo willen we nog meer vertrouwen opwekken bij de Belgische consument, voor wie veiligheid prioritair is bij online aankopen. E-commerce blijft in de lift zitten, cyberweerbaarheid ook met gerichte volgende stappen in onze BeCyberSafe-aanpak,” besluit Cedric Tack.

deel dit