
De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming haar commerciële activiteiten uitoefent. Het recht op een handelsnaam komt diegene toe die er als eerste een zichtbaar, publiek en voortdurend gebruik van maakt. Bijvoorbeeld op openbare documenten van de onderneming, op werkkledij, etc. Het is dus op basis van het eerste gebruik van een naam dat u het exclusieve recht erop verwerft, zonder dat er enige formaliteit (deponeren, registratie, inschrijving in het register) is vereist.
Om beschermd te zijn, hoeft de handelsnaam niet origineel te zijn. Het mag dus even goed gaan om een naam met weinig onderscheidend vermogen.
Dus er zijn geen grenzen bij de keuze van een handelsnaam?
Die zijn er zeker wel. De eerste gebruiker van een handelsnaam kan verzet aantekenen tegen derde personen die later dezelfde of een gelijkaardige handelsnaam gebruiken. Volgende voorwaarden worden daarbij in acht genomen: de derde persoon moet actief zijn binnen dezelfde branche én binnen dezelfde geografische regio. Met andere woorden: er moet een grote kans op verwarring bestaan bij de klant. Dit is ook meteen de grens waar u rekening mee moet houden: als een handelsnaam een grote kans op verwarring met zich meebrengt, kiest u best voor een andere handelsnaam.
Het is niet vereist dat er effectief verwarring is, maar het risico op zo’n verwarring volstaat.
Wat u moet onthouden: Bij de keuze van een handelsnaam beschikt u over redelijk veel vrijheid. U moet er enkel rekening mee houden dat de gekozen handelsnaam geen (risico op) verwarring veroorzaakt bij de klant. Er is sprake van (een risico op) verwarring als u dezelfde/een gelijkaardige handelsnaam gebruikt binnen dezelfde branche én binnen dezelfde geografische regio.
- - -
Dit artikel komt uit de NSZ-nieuwsbrief van 13 februari 2025.
Wil je ons magazine ontvangen en gebruik maken van onze andere diensten? Word nu lid!