Wat als mijn klant weigert zijn mondmasker op te zetten in mijn winkel?

Of het nu gaat om personeel, cliënteel,…: iedere persoon vanaf 12 jaar is verplicht om een mondmasker of elk ander alternatief in stof te dragen in winkelstraten, winkels en winkelcentra en elke private- of publieke druk bezochte plaats. Om medische redenen kan een gelaatscherm het mondmasker vervangen.

Winkels zijn de plaatsen die toegankelijk zijn voor het publiek en die zich bezighouden met kleinhandel en/of dienstverlening, zoals bijvoorbeeld supermarkten, kruidenierszaken, slagerijen, bakkerijen, broodjeszaken, garages, apothekers, wasserijen, banken, verzekeringskantoren, boekenwinkels,…

Hoe moet u zich als winkelier opstellen om in orde te zijn met de mondmaskerplicht?
  1. U moet aan uw ingang duidelijk afficheren dat men een mondmasker moet dragen. Iedere persoon die de affiche negeert, moet u op dit gedrag aanspreken en verzoeken een mondmasker op te zetten.
  2. Weigert de klant nog steeds zijn mondmasker te dragen, dan moet u dit signaleren aan de politie, zodat zij kunnen tussenkomen.

Als u deze regels volgt, kan men u als winkelier niet beboeten of verwijten dat er een klant de winkel zonder
mondmasker heeft betreden.

Mag u zelf het mondmasker even afzetten als er geen andere mensen (cliënteel of personeel) in de winkel is?

Ja dat mag u, maar alleen in de niet publiek toegankelijke delen van winkels en winkelcentra, en op de dubbele voorwaarde dat:

  1. deze delen volledig gescheiden zijn van de publiek toegankelijke delen, en
  2. dat dit niet in strijd is met de eventueel geldende gids en protocol.