Hoe zit dat weer met het herroepingsrecht bij online aankopen?
Wanneer Europese consumenten online een goed aankopen, beschikken zij in principe over een termijn van 14 dagen om hun aankoop kosteloos te herroepen. Het herroepingsrecht geldt echter niet voor verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
Onlangs besliste de Europese rechter dat een matras, waarvan de beschermfolie door de consument na ontvangst werd verwijderd en die mogelijk in contact is geweest met een menselijk lichaam, niet valt onder deze uitzondering. De matras mag in dat geval dus nog steeds worden teruggestuurd in het kader van het herroepingsrecht.
In het concrete geval had een Duitse man online een matras aangekocht. Hij besliste binnen de 14 dagen om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht en de matras terug te sturen. Echter bij ontvangst had hij de beschermfolie rond de matras verwijderd…
De verkoper wilde de matras nu net om die reden niet terugnemen.
De rechter besliste dat de verkoper de matras toch moest terugnemen, ook al was de beschermfolie verwijderd. De verkoper kon volgens de rechter de matras met gebruik van passende (schoonmaak) maatregelen toch opnieuw verkopen zonder dat daarbij afbreuk zou worden gedaan aan de eisen van gezondheidsbescherming of hygiëne.
Het verwijderen van de beschermfolie of zegel is dus niet voldoende voor een verkoper om een herroepingsrecht
voor een bedmatras te weigeren.