Een klant wil zijn aangekochte goederen omruilen. Mag ik dat weigeren?

Over een paar maanden is het weer zover: de eindejaars- en soldenperiode. De aankopen die uw klanten dan doen, zijn vaker impulsiever dan in andere periodes van het jaar. Als uw klanten achteraf spijt hebben, zullen ze de aangekochte goederen misschien willen omruilen. Bent u verplicht dit toe te staan?

Er bestaat geen wettelijk recht op omwisselen indien de klant de goederen in uw winkel heeft aangekocht.

Het feit dat er geen recht is, verhindert uiteraard niet dat u uit commerciële overwegingen toch een ruilbeleid kan hanteren. De voorwaarden van uw omruilbeleid bepaalt u zelf: binnen de x dagen, mét of zonder kassaticket, omwisseling tegen geld of tegen een waardebon? De klant moet zelf vooraf nagaan of het product kan geruild worden of niet, en tegen welke voorwaarden.

Een omruilbeleid mag niet verward worden met het wettelijk herroepingsrecht waarbij een klant-consument bij verkopen op afstand of buiten de verkoopruimte de gekochte goederen zonder opgave van redenen kan herroepen binnen de 14 dagen vanaf de dag van de fysieke inbezitname van het goed (Art. VI.47 Wetboek Economisch Recht).

Het herroepingsrecht is er alleen voor consumenten en niet voor professionele klanten, in tegenstelling tot een eventueel door u contractueel toegestane omwisselingsmogelijkheid die naar keuze, voor iedereen kan gelden.